پشم سنگ

عایق حرارتی صوتی و ضد حریق

پشم سنگ

عایق حرارتی صوتی و ضد حریق

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در کارخانجات کمپرسورها، پمپ ها، سوپاپ ها و ... باعث ایجاد سر و صدای بسیاری می شوند و البته این تجهیزات به خطوط لوله متصل می گردند. زمانی که فشار و یا سرعت جریان مایعات و گازها افزایش می یابد در نزدیکی موانعی مانند سوپاپ ها و روزنه ها در سیالات آشفتگی به وجود می آید و یا هنگامی که جهت جریان تغییر می یابد، سر و صدای دستگاه ها و تجهیزات افزایش می یابد.
سر و صدای ایجاد شده نه تنها برای کارکنان ناخوشایند است بلکه به سلامتی آن ها نیز آسیب می رساند. یکی از شایع ترین آسیب هایی که سر و صدای محیط کار به کارکنان وارد می کند افت شنوایی می باشد. همچنین سر و صدا باعث ایجاد خطراتی در محیط کار می شود، زمانی که آژیر خطر به صدا در می آید، سر و صدای زیاد در محیط کار مانع از شنیده شدن آن می شوند.

سر و صدا در محیط کاری به مرور زمان باعث کاهش عملکرد و تمرکز فرد می شود و در نتیجه آن میزان اشتباهات و خطرات ناشی از آن افزایش می یابد. ایمنی و سلامت کارکنان بسیار مهم می باشد و باید یکی از اولویت های محیط های صنعتی باشد.

دیدگاه عمومی در میان مهندسان کنترل صدا این است که صدای تولید از خطوط لوله (قدرت صدا) را می توان نیمی از صدای تولید شده در یک پتروشیمی معمولی دانست. بر اساس مقاله منتشر شده در انجمن ملی عایق (NIV)، لوله گذاری می تواند متشعشع کننده اولیه صدا در کارخانه های صنعتی باشد.


اولین گام در کنترل و کاهش صدا در کارخانجات طراحی و انتخاب تجهیزات و مواد مناسب با حداقل تولید صدا می باشد. اغلب از اندازه گیری ها و بررسی کارخانه ها و خطوط تولید موجود، تجربیات مهندسی به همراه تکنیک های مدل سازی کامیپوتری برای طراحی کارخانه ای آرام و با حداقل سر و صدای ممکن استفاده می شود. جذب صدا یکی از اقدامات کلیدی برای کاهش صدا می باشد و عایق کاری لوله ها از موثرترین روش ها برای کاهش صدا است.

 منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/489-کنترل-صدا-در-محیط-های-کاری

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

عایق حرارتی صوتی پشم سنگ از سنگ بازالت و مواد آتشفشانی بدست می آیند، مواد اولیه را تا دمای بسیار بالا گرم می شوند تا ذوب شوند و سپس به شکل الیافی در می آیند، این الیاف ضریب انتقال حرارت پایینی دارند و به عنوان عایق حرارتی و صوتی عمل می کنند.
می توان در فرایند تولید عایق پشم سنگ از پسماند مصالح ساختمانی و یا ضایعات صنایع دیگر استفاده کرد (سرباره کوره های بلند صنایع ذوب آهن و ... )، این ویژگی پشم سنگ یک مزیت برای محیط زیست به حساب می آید و به حفظ آن کمک می کند.
در پروسه تولید پشم سنگ از کوره های بلند استفاده می شود، دمای عملیاتی این کوره ها بیش از 1500 درجه سلسیوس می باشد، این بدین معنا می باشد که می توان از مواد زائدی که ترکیبات شیمیایی مشابهی با مواد اولیه و یا سوخت دارند در فرایند تولید آن استفاده کرد.

سالانه مقادیر زیادی عایق حرارتی پشم سنگ در جهان تولید می شود، استفاده از پسماند صنایع دیگر در فرایند تولید آن علاوه بر اینکه باعث می شود که این مواد دور ریختنی به ماده با ارزشی تبدیل شوند، موجب عاری شدن محیط زیست از پسماندهای صنعتی می گردد و سالانه زباله های صنعتی کمتری در زمین دفن می شوند. دفن زباله ها همواره برای محیط  زیست مشکلاتی فراهم می کند.

مصرف ضایعات صنعتی موجب می شود مواد خام و منابع طبیعی (سنگ و سوخت) کمتری در فرایند تولید پشم سنگ استفاده شود. فرایند استخراج سنگ از معادن همواره باعث آلوده شده محیط زیست می گردد، کاهش استخراج مواد هم به حفظ محیط زیست کمک می کند و هم باعث حفظ این منابع برای نسل های بعد می شود.


فرایند استخراج سنگ از معادن، عملیات برش، حمل و نقل و علاوه بر این ذوب ناخالصی های موجود در سنگ های معادن نیاز به انرژی و هزینه زیادی دارد که این مسئله در استفاده از پسماند صنایع دیگر وجود ندارد.


در فرایند ذوب پسماندهای صنعتی در کوره های ساخت عایق پشم سنگ به دلیل دمای بالای عملیاتی (1500 درجه سلسیوس) مواد آلی سمی که در پسماندهای صنعتی وجود دارند به دی اکسید کربن و بخار آب تبدیل می شوند.

منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/487-پشم-سنگ-و-کمک-به-محیط-زیست

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

خانه پسیو

بیش از یک سوم انرژی در جهان در ساختمان ها مصرف می شود، سهم عمده این انرژی صرف گرمایش، سرمایش و روشنایی ساختمان می گردد. بیش از 80% انرژی مصرفی در ساختمان ها از سوخت های فسیلی بدست می آید که متاسفانه این منابع محدود می باشند.
روند رو به رشد مصرف انرژی، جهان را با چالش بزرگی در تامین انرژی روبه رو می کند. ساختمان ها یکی از منابع اصلی مصرف انرژی محسوب می شوند به همین دلیل نیاز هست ساختمان هایی طراحی و ساخته شوند که مصرف انرژی در آن ها بهینه باشد. به منظور بهینه کردن مصرف انرژی خانه های پسیو طراحی شده اند، خانه های پسیو خانه هایی هستند که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و با استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی طراحی می شوند.

تعریف خانه های پسیو:
به خانه هایی پسیو گفته می شوند که دارای سه ویژگی زیر باشند:
1- مصرف انرژی کارآمد و بهینه
2- سازگار با محیط زیست
3- مقرون به صرفه بودن

در این خانه ها میزان مصرف انرژی نسبت به خانه های معمولی 90% کاهش یافته است و در آن ها تنها به اندازه 10% خانه های معمولی به انرژی نیاز هست. خانه های پسیو نسبت به خانه های نوساز 75% انرژی کمتر مصرف می کنند.
مطالعات صورت گرفته بر روی هزینه های این خانه ها در خارج از کشور نشان داده که هزینه ساخت  خانه های پسیو تنها 10% بیشتر از خانه های معمولی است.


ویژگی های خانه های پسیو

- راحتی: در استانداردهای تدوین شده برای خانه های پسیو حداکثر میزان راحتی برای ساکنان در فصل های سرد و گرم سال تعیین شده است و این استانداردها موجب شده این خانه ها بسیار راحت باشند. این مطلب توسط صاحبان این خانه ها نیز تایید شده است. در خانه های پسیو بالاترین سطح آسایش حرارتی فراهم می شود.

- کیفیت: این خانه ها به دلیل استفاده از عایق هایی با حداقل اتلاف حرارت، بسیار با کیفیت می باشند. عایق کاری در خانه های پسیو به نحوی صورت گرفته است که میزان اتلاف حرارت در گرما و سرما به حداقل مقدار ممکن برسد.

- سازگاری با محیط زیست: در خانه های پسیو سعی شده است از کمترین میزان انرژی استفاده شود که این مقدار کم را نیز می توان از طریق منابع دیگری به غیر از سوخت های فسیلی تامین کرد. بنابراین می توان گفت که این خانه با محیط زیست بسیار سازگار می باشند. کاهش مصرف انرژی باعث حفظ منابع انرژی برای نسل های آینده می شود.

- هزینه های مالی: هزینه ساخت این خانه ها از خانه های معمولی بیشتر است اما در دراز مدت به دلیل صرفه جویی که در مصرف انرژی در فصول گرم و سرد سال صورت می گیرد، هزینه بیشتر پرداخت شده برای ساخت و یا خرید این خانه ها جبران می شود، این صرفه جویی در سوخت مصرفی حتی باعث کاهش هزینه های شما می شود.

برای راه اندازی خانه های پسیو تنها به 10% از انرژی مصرفی در خانه های دیگر نیاز هست، بنابراین این خانه ها برای افرادی که نگران میزان مصرف انرژی خود هستند مناسب می باشد. علاوه بر این می توان در مورد خانه های پسیو گفت:
- برای گرمایش و یا سرمایش خانه های پسیو تنها به 15 کیلو وات ژول انرژی در هر متر مربع در طول یک سال نیاز هست.
- حداکثر میزان مصرف انرژی دستگاههای که برای سرمایش و گرمایش در این خانه ها استفاده می شوند 10 وات به ازای هر متر مربع است.
- دمای در خانه های پسیو باید در محدوده مشخص و بصورت کنترل شده حفظ شود، این بدین معنا است که دما نیاید از میزان معینی کمتر و یا بیشتر باشد. بنابراین تهویه هوا در این خانه ها بسیار مهم می باشد.


منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/486-خانه-های-پسیو-passive-house

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

افتتاح خطوط  جدید الیزابت در لندن باعث شده است که ایستگاه Farringdon به یکی از شلوغ ترین ایستگاه های انگلیس تبدیل شود. انتظار می رود بیش از 140 قطار در هر ساعت و در حدود 90,000 مسافر روزانه از طریق این خطوط جابجا می شوند.
مانند تمام ایستگاه های خطوط الیزابت، ایستگاه   Farringdonبه نحوی طراحی شده است که بتواند فضایی قابل دسترس، امن و راحت فراهم کند که مردم بتوانند به راحتی در رفت و آمد باشند. بنابراین یک عایق صوتی و جاذب خوب صدا نقش بسیار مهمی در ایستگاه ایفا می کند، عایقی که بتواند سر و صدا را برای مسافران و کارکنان به حداقل مقدار ممکن برساند.

 
چالش های پیش رو

پیمانکاران اصلی این پروژه به دنبال مینیمم کردن انتشار صدا در این ایستگاه جدید و تونل های آن بودند، فراهم کردن یک محیط آرام به همراه طراحی اصولی در ریل جدید.
علاوه بر بهبود اکوستیک در ایستگاه جدید، پیمانکاران باید الزامات بسیار سختگیرانه ایمنی در برابر آتش را که برای محیط های محدود زیرزمینی در لندن وجود دارد، برآورده کنند. و این کار امکان پذیر نبود مگر با انتخاب موادی مناسب در عایق کاری و ساخت.

 
راه حل

به منظور فراهم کردن نیاز ها و الزامات مورد نظر، در ساخت و عایق کاری این ایستگاه از پشم سنگ استفاده شد، زیرا پشم سنگ دارای خواص آکوستیک فوق العاده می باشد و ویژگی ذاتی دیگری که دارد غیر قابل اشتعال بودن آن است. عایق بکار رفته عایق تخته ای نیمه سخت پشم سنگ بوده است، این عایق به راحتی قابل برش می باشد و به عنوان یک عایق جاذب صدا در پشت روکش عمل می کند.

Simon Webber، مدیر این پروژه در این باره می گوید: " با توجه به تعداد زیاد قطار و مسافر که روزانه در این ایستگاه در حال تردود خواهند بود، کاهش صدا از اصلی ترین فاکتور در طراحی این پروژه بوده است. عایق پشم سنگ این قابلیت را دارد که نه تنها به کاهش صدا کمک کند بلکه عملکرد بسیار خوبی در ایمنی در برابر آتش دارد."


منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/480-کنترل-صدا-در-ایستگاه-جدید-farringdon-مترو

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰



آلودگی صوتی یک واقعیت اجتناب ناپذیر در فرودگاه ها می باشد. از اینرو برای ساختمان ها و هتل های نزدیک به فرودگاه همراه این سوال پیش می آید که چگونه می توانند این صداهای ناخواسته را کاهش دهند؟
در هتل جدید Crowne Plaza که در لندن واقع شده است از عایق صوتی پشم سنگ برای عایق کاری صوتی و جلوگیری از ورود سر و صدای فرودگاه واقع شده در نزدیک آن، استفاده کرده است.

 
چالش پیش رو

هتل Crowne Plaza لندن دارای 300 اتاق خواب می باشد، علاوه بر این دارای اتاق های کسب و کار و جلسات، از جمله 5 اتاق جلسه می باشد که برای مهمانان در طول اقامت شان بیشترین بهره وری را فراهم می کند. این هتل در نزدیکی فرودگاه واقع شده است.
کاهش سرو صدای حاصل ازشلوغ ترین فرودگاه در انگلیس، جایی که حمل و نقل هوایی در سال 2016 به 1293 پرواز در روز رسیده است، یکی از مهم ترین فاکتورها در بهروه وری از هتل می باشد.
به هیمن منظور در نمای خارجی این هتل از عایق صوتی پشم سنگ برای عایق کاری ساختمان استفاده شده است.

راه کار

به منظور کاهش سرو صدای حاصل از فرودگاه و فراهم کردن محیطی مناسب برای مسافران، از عایق صوتی پشم سنگ در ساختمان این هتل استفاده شده است. عایق پشم سنگ یک عایق صوتی غیر قابل احتراق می باشد که از چند طریق باعث کاهش نفوذ سر و صدا به یک ساختمان می شود.
زمانی که امواج صدا تلاش می کنند مسیری در میان هوای به دام افتاده در ساختار فیبری پشم سنگ پیدا کنند، به دلیل اصطکاک جذب فیبرها می شود و باعث می شوند فیبرها بصورت جداگانه به عقب و جلو به حرکت در آیند.
علاوه بر این جهت گیری رندم فیبرها باعث شده امواج به سختی مسیری برای عبور از یک سمت عایق به سمت دیگر پیدا کنند.

علاوه بر این استفاده از عایق پشم سنگ در عایق کاری این هتل، که همزمان عایق حرارتی نیز می باشد، باعث کاهش اتلاف حرارت شده است. گرما نمی تواند به دلیل گپ هایی که بین تخته های عایق پشم سنگ وجود دارد، از آن عبور کند.


منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/479-عایق-کاری-هتل-crowne-plaza،-با-عایق-صوتی-پشم-سنگ

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

صدا چیست؟ از نظر فیزیکی، صدا لرزش مکانیکی گازها، مایعات و یا مواد جامد الاستیک است. صدا یک فرم از انرژی مکانیکی می باشد. زمانی که ذرات در اطراف موقعیت تعادل خود شروع به نوسان می کنند صدا ایجاد می شود.
صدا زمانی در هوا منتشر می شود که منبع صدا، معمولا یک شی لرزان، باعث می شود مولکول های هوا در نزدیک سطح شان، در اطراف موقعیت تعادلی خود در هوای راکد، به ارتعاش در آیند.

به دلیل قابلیت ارتجاعی هوا، صدا بوسیله نوسانات متوالی ذرات الاستیک هوای اطرافش در محیط پخش می شود، و ما یک موج صوتی پیوسته در محیط داریم. اگر منبع صدا بصورت هارمونیک به نوسان در آید، نوسانات ذرات هوا نیز بصورت هارموینک خواهند بود، و این در هر نقطه دلخواهی درست می باشد.
در یک موج صدا در هوا ذرات در جهتی نوسان می کنند که موج صدا منتشر می شود (موج طولی)، این باعث ایجاد یک منطقه با فشار بالا نسبت به فشار پایین اتمسفر می شود. بنابراین امواج صدا می توانند مانند امواج فشار عمل کنند.

 
قوانین و مقررات

به طور کلی برای وسل های تجاری قوانین مرتبط به سطح صدا بسیار ساده و کم می باشد. این قوانین بطور کلی یک مقدار ثابت از سطوح دسی بل (dB) می باشد که برای موقعیت های مختلف تعریف می شوند.
حدودی که برای ماکسیمم سطح صدا در مکان های مختلف تعریف شده اند به صورت زیر می باشد:


زمانی که صدا به دیوار برخورد می کند، بخشی از آن منعکس می شود، بخشی جذب می شود و مقدار کمی از آن عبور می کند.
خصلت عایق صوتی بودن سازه، قدرت کاهش که R نامیده می شود، در دسی بل (dB) اندازه گیری می شود و اندازه گیری توان سازه برای جلوگیری از عبور صدا می باشد.

مقاومت R = عایق کاری خوب صدا = کاهش خوب در صدا
عایق های متخلخل مانند پشم سنگ جاذب های خوب صدا می باشند، در این عایق ها از طریق تبدیل انرژی صوتی به انررژی گرمایی، اصطکاک بین فیبرها، صدا جذب می شود. مقدار جذب صدا به ضخامت عایق صوتی بستگی دارد. مقدار جذب صدا در فرکانس های پایین با افزایش ضخامت بهبود می یابد.
محافظت از جاذب صدا (عایق صوتی) با یک پوشش صفحه ای، تا زمانی که ورقه دارای تعداد کافی سوراخ باشد، قدرت جذب آن را کاهش نمی دهد. 15% ایجاد سوراخ در یک ورق فولادی به ضخامت 1 mm می تواند موثر باشد. پوشش های ضخیم تر به تعداد بیشتری حفره نیاز دارند.

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

ژنراتورهای تولید بخار

 
انتقال گرما در عایق حرارتی


بطور خاص در عایق کاری سازهای های عمودی، جایی که می تواند در طرف گرم بین عایق و شی، حفره های شکل گیرد، ریسک افزایش اتلاف حرارت وجود داد، که به دلیل افزایش جابجایی در عایق به وجود می آید.

برای جلوگیری از انتقال گرما اقدامات زیر را انجام دهید:
-  موانع عمودی در به فواصل 5 تا 8 متر بسازید.
- تنها از عایق های حرارتی با مقاومت در برابر جریان طولی برابر یا بیشتر از 50 Kpa.s/m2 استفاده کنید.
- توصیه می شود بین لایه های مجزا عایق حرارتی و یا در لایه خارجی فویل آلومینیومی نصب شود.

 
موانع

نمودارهای زیر دو طراحی برای موانع عمودی نشان می دهد. بسته به نیازهای دمایی و یا سازه، مانع را می توان از ورقه های فلزی (≥0.5 mm) و یا فویل آلومینیومی (≥80 µm) ساخت.
مانع باید به شی در سمت گرم متصل شود و به روکش در سطح سرد برسد. شکاف ها و درزها را با پشم سنگ خام پر کنید. از آنجایی که عایق کاری بصورت چند لایه انجام می شود، مانع بصورت آبشاری ساخته می شود.

 


منبع:http://paramisrockwool.com/fa/blog/477-عایق-کاری-بویلر-4

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

نصب عایق حرارتی تجهیزات تولید بخار

ویژگی های زیر در زمان انتخاب عایق حرارتی مناسب برای تجهیزات تولید بخار بسیار مهم می باشند:
- غیر قابل اشتعال بودن عایق حرارتی مورد استفاده.
- بالاتر بودن دمای کارکرد عایق حرارتی نسبت به بیشترین دمای عملیاتی بویلر و تجهیزات مودر نظر برای عایق کاری.
- هدایت گرمایی عایق به عنوان تابعی از دما مشخص باشد.
- عایق حرارتی باید تا حد ممکن بالاترین مقاومت (طولی) در برابر جریان هوا داشته باشد. بالاترین مقاومت در برابر جریان باعث کاهش همرفت در عایق حرارتی می شود.

علاوه بر اینکه عایق حرارتی باید در برابر تماس با سطح داغ از افراد محافظت کند، بیشترین دمای سطح مجاز 60ͦC  می باشد، پارامترهای صنعتی مانند کارایی نیز باید در زمان طراحی ضخامت مناسب عایق حرارتی در نظر گرفته شود. در دستورالعمل AGI Q101، "عایق کاری بر روی اجزاء نیروگاه" توصیه شده است که در آن ضخامت لایه عایق حرارتی در اجزاء نیروگاه ها باید برای بیشترین ریت جریان گرما، 150 W/m2، طراحی شود.
با توجه به افزایش قیمت انرژی و اهداف سیاسی برای کاهش میزان انتشار گاز دی اکسید کربن، بطور کلی این مقدار پیشنهادی می شود. از منظر اقتصادی و محیط زیستی پارامترهای طراحی کمتر از 150 w/m2 اغلب مورد معقول است.


کاربرد عایق پتویی دوخته شده با سیم

در طول سالها عایق کاری ژنراتورهای بخار، ارزش عایق پتویی سیم دار ثابت شده است. این نوع عایق انعطاف پذیر است و می توان آن را به راحتی بر روی سطح ژنراتورهای مختلف نصب کرد.
عایق پتویی سیم دار پشم سنگ غیر قابل اشتعال است، دمای عملکردی بسیار بالا دارد و ضریب انتقال حرارت هدایتی پایین در رنج وسیع دمایی دارد.

عایق کاری بصورت چند لایه ای، دو یا سه لایه، انجام می شود.
مطابق با دستورالعمل ACI Q101، از عایق های پتویی دوخته شده با شبکه های از جنس سیم های گالوانیز می توان تنها در دماهای بالا تا 400 درجه سلسیوس استفاده کرد. در دماهای بالاتر از 400 درجه سلسیوس باید از سیم های از جنس فولاد ضد زنگ آستنیتی و یا stitching wire استفاده شود.
برای کاهش همرفت در عایق کاری سازه های عمودی مانند بویلر، تنها از عایق های حرارتی استفاد کنید که مقاومت آن ها در برابر جریان هوا بیشتر و یا برابر با 50 Kpa.s/m2 باشد.

در اتصال عایق های حرارتی بر روی سطح صاف باید حداقل در هر متر مربع از عایق، 6 پین استفاده شود و در سطوح زیرین باید در هر متر مربع حداقل 10 پین بکار برود. پین ها می توانند بصورت مستقیم به سطح جوش داده شوند و یا پیچ شوند. در دیوارهای که بصورت لوله-فین هستند (مانند شکل)، پین ها نمی توانند به لوله متصل شوند، اما باید به نوارهای بین لوله ها جوش داده شوند.

در زمان عایق کاری موارد زیر را رعایت کنید:
- زمانی که ضخامت عایق حرارتی کمتر و یا برابر با 120 mm است، از پین هایی با حداقل قطر 4 mm استفاده کنید.
- اگر ضخامت عایق حرارتی بین 130 تا 230 mm باشد، از پین هایی با حداقل قطر 5 mm استفاده کنید.
- و در ضخامت های عایق کاری بیشتر از 240 mm، از پین هایی با حداقل قطر 6 mm استفاده کنید.
- اگر روکش بطور مستقیم بر روی عایق حرارتی قرار بگیرد و بین آنها هیچ گپی وجود نداشته باشد، پین ها باید 10 mm کوتاه تر از ضخامت عایق حرارتی باشند.
- هر لایه عایق حرارتی را به کمک گیره ببندید.


منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/476-عایق-کاری-بویلر-3

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس