پشم سنگ

عایق حرارتی صوتی و ضد حریق

پشم سنگ

عایق حرارتی صوتی و ضد حریق

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عایق کاری حرارتی ساختمان نقش مهمی در مطلوب سازی فضا و دما دارد. عایق کاری حرارتی موجب می شود ساختمان در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنک تر شود، از طرفی باعث کاهش مصرف سوخت می گردد که این هم به کاهش هزنیه ها کمک می کند و هم به محیط زیست و حفظ منابع سوختی.

به منظور مقایسه عایق های حرارتی مختلف و انتخاب عایق با بهترین عملکرد حرارتی باید به میزان مقاومت حرارتی آن ها توجه کرد، هرچقدر که این پارامتر بیشتر باشد عایق حرارتی عملکرد بهتری دارد.
عایق های حرارتی مختلف با مقاومت حرارتی یکسان از نظر میزان کاهش اتلاف حرارت با همدیگر برابر هستند و تنها تفاوت آن ها در کاربردشان می باشد.

بر اساس مقرارات ملی ساختمان، تمام ساختمان های ساخته شده باید عایق کاری حرارتی شده باشند، سقف، کف و دیوارهای ساختمان باید عایق کاری شود تا میزان اتلاف حرارت به حداقل مقدار ممکن برسد.

قسمت بیشتر انرژی که در ساختمان ها تلف می شوند به دلیل ضعف در ساختمان سازی و عدم عایق کاری آن می باشد. اگر می خواهید میزان اتلاف حرارت را کاهش دهید باید مطمئن شود که ساختمانتان به درستی عایق کاری شده است. ابتداد باید مطمئن شودی که پنجره ها بطور کامل درزگیری شده اند، بیشترین اتلاف حرارت در ساختمان ها از طریق پنجره ها صورت می گیرد، همچنین باید از پنجره های دوجداره که عایق حرارت هستند استفاده کنید.

ممکن است شما عایق کاری حرارتی ساختمان را به دلیل هزینه بر بودن آن دوست نداشته باشید یا تمایل داشته باشید که کمتر از میزان استاندارد ساختمان را عایق کاری کند. اما بخاطر داشته باشید که عایق کاری ساختمان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و هزینه ای را که صرف عایق کاری می کنند از این طریق می توانید جبران کنید. از طرف دیگر باعث حفظ محیط زیست می شوید.

در انتخاب عایق حرارتی دقت کنید که از موادی استفاده کنید که با محیط زیست سازگار باشند و تجدید پذیر باشند.

 
عایق کاری و تهویه ساختمان

عایق کاری ساختمان بدین معنا نمی باشد که تمام ساختمان مهر و موم شود بلکه برای داشتن هوای مطلوب باید تهویه مناسب نیز صورت بگیرد. وجود لوازم گازسوز و یا شومینه تهویه مناسب را ضروری می کند. در آشپزخانه و حمام باید تهویه قرار داده شود تا از تشکیل بخار آب جلوگیری شود. اگر شومینه در خانه وجود دارد حتما دودکش کنترل شود تا از مسدود نبودن آن مطمئن شوید.


منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/512-عایق-کاری-حرارتی-ساختمان-را-جدی-بگیرید

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

یکی از راه های کاهش اتلاف حرارت و از دست رفتن انرژی، جلوگیری از نفوذ هوای بیرون به درون ساختمان می باشد. پیمانکاران و سازندگان ساختمان ها باید منابع و راهکارهای نفوذ هوا را بشناسند تا بتوانند راندمان حرارتی ساختمان را افزایش دهند.
تصور می شود که عایق حرارتی به تنهایی می تواند میزان نفوذ هوا به درون ساختمان را کنترل کند. اما باید توجه داشت که ساختمان یک سیستم یکپارچه می باشد و هیچ عایقی به تنهایی نمی تواند یک سیستم کنترل نشتی هوای پایدار فراهم کند.

 
راهکارهای کاهش نفوذ هوا به درون ساختمان

تخته ها و پلیت های عایق حرارتی باید به دقت محکم شوند و درزگیری های لازم در قسمت های مختلف ساختمان نصب گردند، به اطراف لوله ها و منافذ نیز توجه کنید تا از نفوذ هوا از این قسمت ها جلوگیری شود.
صرف نظر از نوع عایق حرارتی مورد استفاده، مطالعات انجام شده نشان داده است که انواع عایق ها به یک میزان در جلوگیری از نفوذ هوا موثر هستند.

مقاومت در برابر عبور جریان هوا بطور کلی با استفاده از تخته های گچی (77%) و پوشش ساختمان (12%) صورت می گیرد. بقیه مقاومت در برابر نفوذ هوا از طریق درزبندی صحیح شکاف های اطراف داکت ها، لوله ها و دودکش های ساختمان صورت می گیرد. درزبندی این شکاف ها اسپری فوم عایق و عایق های خام فله ای صورت می گیرد.
تمام ساختمان یک سیستم یک پارچه می باشد و نفوذ هوا در تمام قسمت های یک ساختمان رخ می دهد، حفره هایی که در دیوار قرار دارند حدود 14% در نفوذ هوا نقش دارند.

برای رفع مشکل نفوذ هوا به درون ساختمان باید جریان هوا در ساختمان مشخص شود، اکثر قسمت های مهم توسط عایق های تخته ای (مانند عایق تخته ای پشم سنگ) پوشانده شوند و شکاف ها و درزها با استفاده از عایق اسپری شوند پوشانده شوند.
برای رسیدن به یک سیسم یکپارچه مقاوم در برابر نفوذ هوا باید عایق ها بطور کامل درزگیری شوند. عایق های پشم سنگ با ملات مناسب می توانند عملکرد بسیار خوبی در عایق کاری حرارتی با بیشترین کاهش نفوذ هوا و مناسب ترین قیمت داشته باشند.

با اینکه از عایق اسپری شونده فومی می توان برای پر کردن منافذ و شکاف ها استفاده کرد اما از آن ها به نحو صحیح استفاده نمی شوند و همه مشکلات نشتی هوا را بر طرف نمی کنند. از طرفی استفاده از عایق های فومی اسپری شوند بسیار پر هزینه می باشند. از این رو بهتر است برای دستیابی به یک سیستم یکپارچه مقاوم در برابر نفوذ هوا و کنترل جریان هوا از عایق های تخته ای پشم سنگ، پشم سنگ لحافی و پشم سنگ خام فله ای استفاده کرد که از نظر هزینه مقرون به صرفه می باشند و همچنین عملکرد حرارتی بسیار خوبی دارند.


منبع: http://www.paramisrockwool.com/fa/blog/509-عایق-حرارتی-و-نکاتی-در-مورد-نفوذ-هوا-به-ساختمان


  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

پشم سرباره

عایق پشم سرباره چگونه تولید می شود؟

عایق صوتی حرارتی پشم سرباره از ذوب مواد سرباره کوره های بلند ذوب آهن تولید می شود. مواد شیمیایی باقی مانده کوره های بلند ذوب آهن به عنوان ماده اولیه این نوع عایق مورد استفاده قرار می گیرد و با ذوب آن ها و تبدیلشان به الیاف این نوع عایق تولید می گردد.
عمده فرایندهای صورت گرفته در تولید عایق سرباره فیزیکی است و ترکیبات شیمیایی مواد سرباره تا تبدیل شده به محصول، به جزء موارد جزئی، تغییراتی نخواهند کرد.

تبدیل ضایعات کوره های ذوب آهن به پشم سرباره، باعث افزایش بهره وری از مواد با تبدیل ضایعات این صنعت به ماده با ارزشی چون عایق پشم سرباره می شود.
این عایق از استانداردهای محیط زیست بسیار بالایی برخوردار است و بر خلاف بعضی از عایق های مشابه مانند پشم شیشه، باعث ایجاد حساسیت و بیماری ای پوستی و ریوی نمی شود. این موضوع به خصوص برای افرادی که شغل آن ها عایق کاری حرارتی می باشد و دائما با این مواد سر و کار دارد بسیار مهم می باشد.


 
کاربردهای پشم سرباره

بطور کلی موارد مصرف عایق پشم سرباره و عایق های معدنی، در عایق کاری حرارتی و صوتی، به شرح زیر می باشد:

- صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
- تاسیسات و ساختمان های مسکونی
- تاسیسات و تجهیزات صنایع آهن و فولاد و معادن
- وسایل و تجهیزات حمل و نقل و خودرو
- صنایع هواپیما و کشتی
- نیروگاه های تولید برق
- تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، لوازم خانگی و ...


ویژگی های پشم سرباره

ویژگی ها و خواصی که عایق سرباره دارد باعث شده به یک عایق متمایز تبدیل شود. بعضی از خواص پشم سرباره شامل موارد زیر می باشد:

- دانسیته                                     30-50 Kg/m3
- نقطه ذوب                                      1300  ͦC
- حداکثر دمای کارکرد                          750  ͦC
- قطر الیاف                                   6 الی 4 میکرومتر
- از نظر استحکام عایق های پشم سرباره انعطاف پذیر تا سخت و محکم می باشند
- در برابر جریان الکتریسته عایق می باشند
- پشم سرباره کاملا بهداشتی و غیر سمی می باشد


منبع: http://www.paramisrockwool.com/fa/blog/508-پشم-سرباره-چیست؟-انواع-پشم-سرباره،-ویژگی-ها-و-کاربردهای-آن

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰
مردم در بسیاری از نقاط جهان برای راحتی سفر از هواپیما و یا قطار برای جابجایی از شهری به شهر دیگر و یا از منطقه ای به منطقه دیگر استفاده می کنند. به همین دلیل شرکت های هواپیمایی و خطوط راه آهن برای راحتی مسافران و کاهش سر و صدا اقدام به عایق کاری کردند.

آن ها به منظور عایق کاری صوتی از عایق صوتی پشم سنگ استفاده کرده اند، زیرا پشم سنگ علاوه بر اینکه عایق صوتی خوبی می باشد و ارتعاشات صوتی را به خوبی جذب می کند، ضد حریق است که و ایمنی وسایل نقلیه را افرایش می دهد و عایق حرارتی نیز می باشد و از اتلاف حرارت به بیرون وسایل نقلیه جلوگیری می کند.
راحتی کابین چه از نظر فراهم بودن آسایش صوتی و حرارتی و همچنین حفاظت از آن در برابر حریق در قطار و هواپیما بسیار مهم می باشد. در عایق کاری این وسایل از عایق پشم سنگ پتویی و لحافی و در بعضی از قسمت ها از پشم سنگ فله ای استفاده می شود.

همچنین از الیاف پشم سنگ در ترمز اتومبیل، برای جلوگیری از صداهای ناهنجار و آتش سوزی احتمالی استفاده می شود.


  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

عایق صوتی

آکوستیک (Acoustic) از زبان یونانی گرفته شدن است و به معنای شنیده شدن می باشد، و Acoustics به معنی دانش اصوات، ایجاد، پخش، انتقال، کنترل و آثار صدا می باشد.
در محیط های کاری مطابق با استانداردها و قوانین مقدار و حدود قابل قبولی از صدا مجاز می باشد و اگر شدت صدا از این مقداری بیشتر شود آسایش صوتی و سلامتی افراد دچار اختلال می شود.
به همین دلیل عایق کاری صوتی ساختمان ها و محیط های کاری الزامی می باشد (هر چند در ایران این قوانین بطور کامل رعایت نمی شوند).

آکوستیک ساختمان بر دو اصل استوار است:
1- جذب صداهای ناخواسته با استفاده از مواد جاذب بکار رفته در ساختمان
2- جلوگیری از انتقال صدا از بیرون به درون ساختمان از طریق دیوارها، درب ها، پنجره ها و سقف

در زمان عبور صدا از دیوار، امواج صوت باعث لرزش دیوار می شود و خود این لرزش نیز ایجاد منبع ثانویه صدا می کند. بنابراین هر چقدر دیوار سنگین تر باشد لرزش آن دشوراتر است و صدای کمتری از آن عبور می کند. برای مثال اگر وزن دیورا حدود 50 کیلوگرم درهر متر مربع باشد، به اندازه 26 دسیبل از شدت صدا کاسته می شود. اگر ضخامت دیوار را دو برابر کنیم شدت صدا به اندازه 9 دسیبل دیگر کاهش می یابد. اما افزایش ضخامت دیوار از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد. در این حالت می توان با دولایه کردن دیوار و قرار دادن عایق صوتی بین آن ها، دیوارهای ساختمان را عایق کاری صوتی کرد.
همچنین در پنجره ها می توان از شیشه دو لایه و یا سه لایه استفاده کرد. در پنجره ها علاوه بر تعداد و ضخامت شیشه ها، نحوه نصب و درزگیری آن ها نیز در میزان موثر بودن عایق کاری صوتی تاثیر دارد. اندودهای صاف (لیسه ای) تا 98 درصد از صداهایی که به آن ها برخورد می کند را منعکس می کنند در حالی که تیغه های جداکننده پلاستیکی و گچی نازک، صدا را به درون ساختمان منتقل می کنند.

امروزه آپارتمان نشینی در حال گسترش است و این باعث شده که عایق کاری صوتی و ممانعت از نفوذ صدا از یک واحد به واحدهای مجاور اهمیت پیدا کند. در زمان انتخاب عایق صوتی مناسب برای عایق کاری ساختمان، طراحان باید دو جنبه مختلف را با هم در نظر بگیرند: جذب صدا و انتقال صدا.
مصالحی که جاذب صدا می باشند ممکن است به آسانی آن را عبور دهند و مصالحی که در برابر عبور صدا مقاوم هستند ممکن مسائلی مانند انعکاس و یا طنین صدا در محیط را به وجود آورند.

مواد جاذب صدا، قادر هستند صداهایی که به سطح آن ها می رسند را تا بیش از 50% جذب کنند. این مصالح مانند بالشتی مانع از انعکاس صداهای نا خواسته می شوند. میزان جذب صدا به اندازه، عمق و تعداد حفره های مواد عایق و همچنین فرکانس صدا بستگی دارد.

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

محیطی که ما در آن زندگی می کنیم و بیشترین ساعات خود را در آن سپری می کنیم باید آسایش گرمایی و صوتی مناسبی داشته باشد و همچنین در برابر آتش سوزی ایمنی باشد. از اینرو باید از بهترین و با کیفیت ترین مواد در عایق کاری ساختمان ها استفاده کرد. موارد زیر نشان می دهد که چرا باید از عایق صوتی حرارتی و ضد حریق پشم سنگ در عایق کاری ساختمان استفاده کرد.

 
- حفاظت بالا در برابر آتش

عایق پشم سنگ نقطه ذوب بسیار بالایی دارد (بیشتر از 1000 درجه سانتی گراد)، در تماس با آتش نمی سوزد و یا گاز سمی منتشر نمی کند، عملکرد آن در برابر آتش ایده ال می باشد.
این عایق صوتی حرارتی از سازه در برابر آتش سوزی محافظت می کند، از فروریختن ساختمان در زمان آتش سوزی جلوگیری می کند و خروجی ایمنی برای افراد به دام افتاده در برابر حریق فراهم می کنند.
عایق پشم سنگ اجازه نمی دهد آتش گسترش یابد (کلاس A1) و از انتشار گازهای سمی که علت 89% از مرگ ها است جلوگیری می کند.
- کار در دمای بالا

از عایق پشم سنگ می توان در دمای بالا، 750 درجه سانتی گراد، استفاده کرد. از پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی در تجهیزات با دمای عمکردی بالا (مانند خطوط لوله و بویلرها) استفاده می شود.

- سبک وزن بودن عایق پشم سنگ

سبک بودن پشم سنگ این امکان را فراهم ساخته است که از آن ها در عایق کاری مکان هایی که بار مکانیکی کمی را می توانند تحمل کنند، مانند سقف های داری تیرچه و تیر، استفاده کرد.

- قدرت فشرده سازی بالا

این ویژگی در مکان های کاربرد دارد که فشار مکانیکی بالایی به عایق وارد می شود (مانند کف و سقف های مسطح). با توجه به ساختاری که عایق پشم سنگ دار و قابلیت فشرده سازی و تراکم بالای آن، عملکرد حرارتی و صوتی آن در زمان استفاده از آن در کف و سقف کاهش نمی یابد.

- ایمنی زیست محیطی

این نگرانی وجود دارد که الیاف پشم سنگ باعث ایجاد سرطان شود، انجمن اروپایی EUCEB تضمین کرده که عایق پشم سنگ دارای مواد غیر سرطانی است و به افراد آسیب نمی زند.
علاوه بر این نگرانی هایی در مورد افزایش مصرف انرژی، اتلاف حرارت و ایجاد گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین وجود دارد که کاربرد عایق حراتی پشم سنگ با راندمان بالا موجب صرفه جویی در انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای می شود.

- صرفه اقتصادی

پشم سنگ راندمان حرارتی بسیار خوبی دارد و با عایق کاری ساختمان ها با پشم سنگ می توان میزان مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش را کاهش داد و هزینه های را به حداقل مقدار ممکن رساند. عایق پشم سنگ یک عایق مادام العمر می باشد که عمر آن به اندازه ساختمان است.

پشم سنگ همزمان عایق حرارتی، صوتی و ضد حریق می باشد، سه ویژگی در یک محصول.


منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/500-چه-زمانی-باید-از-عایق-پشم-سنگ-استفاده-کرد؟

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس
  • ۰
  • ۰

اتحادیه اروپا به منظور حذف موانع فنی موجود بین معاملات و داد و ستدهای تجاری، یک استاندارد یک پارچه برای محصولات تولیدی ایجاد کرده است. این استاندارد خواص و ویژگی های محصولات تولید را بیان کرده است و در کنار آن روش های تست این ویژگی ها را نیز توضیح داده است.
 
حداقل الزامات برای یک محصول خاص همچنان به عنوان یک وظیفه ملی باقی مانده و در هر کشوری بصورت جداگانه مشخص می شود.
اتحادیه اروپا دستورالعمل هایی را به فرم حکم برای کمیته استاندارد سازی اروپای - CEN (the European Committee for Standardisaton) صادر می کند، که CEN از آن ها برای توسعه استانداردهای مربوطه استفاده می کند. اکثر دستورالعمل ها در دستور کمیته قرار گرفته اند و استانداردهای اولیه مانند استاندارد عایق کاری برای سازه های مهندسی (DIN EN 13262) منتشر شده اند.

استانداردهای اروپایی محصولات برای عایق حرارتی فنی در حال حاضر تدوین شده است. برای عایق حرارتی پشم سنگ، استاندارد محصول prEN 14303 می باشد: " محصولات عایق کاری حرارتی برای تجهیزات ساختمان ها و تاسیسات صنعتی - عایق های پشم معدنی ساخته شده در کارخانه - ویژگی ها" .

هر استانداردی که در اتحادیه اروپا تصویب می شود باید در کشورهای عضو به عنوان استاندارد ملی پذیرفته شوند. و هر کدام از استاندارد اتحادیه اروپا در کشورهای عضو با پیشوند مربوط به آن منتشر می شوند، برای مثال در آلمان با فرمت DIN-EN-XXXX و در انگلیس با فرمت: BS-EN-XXX منتشر می شوند. استانداردهایی که تاکنون به تصویب نرسیده اند با پیش عنوان "pr" (برای اثبات- for proof) منتشر می شوند، به عنوان مثال prEN-XXXXX.


منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/498-استاندارد-en-برای-عایق-حرارتی-استاندارد-عایق-حرارتی

  • پشم سنگ پارامیس پارامیس